پیام دکتر مرتضی قارونی نیک

پیام رییس سابق انجمن مکانیک سنگ ایران به بانک جامع معدن و صنایع معدنی ایران

پیام دکتر مرتضی قارونی نیک
1399/07/15 | 14:41:58

سرزمین ایران زمین با شرایط اقلیمی ویژه و متنوع از رشته کوه‌های بلند با توده سنگ‌های ستبر مقاوم, تا مناطق تکتونیزه و گسل خورده, تا سرزمین‌های ماسه‌ای ساحلی و مردابی, تا پهنه‌های کویری و شن‌های روان و گنبدهای نمکی متعدد و دشت‌های وسیع, در نوع خود ممتاز و منحصر به فرد بوده به طوری که تمامی ویژگی‌های اقلیمی شش قاره را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر آمار موجود گویای این واقعیت است که به لطف و موهبت پروردگار؛ ایران یکی از معدن‌‎خیز‌‎ترین کشورهای جهان می‌باشد و انواع مواد معدنی  با کیفیت‌‎ها و مقادیر مختلف را در دل خود جا داده است.

پدیده‌های گوناگون اقلیمی و کوهستانی و همچنین مطالعات و اکتشافات انجام شده در کشور؛ حاکی از وجود پتانسیل‌های متعدد و متنوعی است که جهت پیشرفت و توسعه کشور و جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌ها، توجه ویژه‌ای را طلب می‌کند.

یکی از پایه‌های زیربنایی و اساسی مدیریت توسعه پایدار در وهله اول توجه کافی به شرایط اقلیمی و پتانسیل‌های موجود کشور و در گام بعدی برنامه‌ریزی در توسعه زیرساخت‌ها, مطالعات میدانی و استفاده بهینه از ذخایر خدادادی است. ایجاد اشتغال مولد و رفع محرومیت‌ها از دغدغه‌های اساسی و همیشگی مدیریت کلان کشور بوده است و این نگرانی بدون توجه به زیرساخت‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری کلان در این زمینه مرتفع نمی‌شود.

در شرایط مختلف اقتصادی و سیاسی؛ همواره معدن و صنایع معدنی یکی از پایدارترین ستون‌‎های اصلی حمایت کننده کشور بوده است و این مهم توجه بیش از پیش به این حوزه را طلب می‌‎کند. 

از این‌‎ رو ‌‎است که امروز توجه ویژه به مباحث معدن و صنایع معدنی به یکی از بهترین فرصت‌‎های مدیریتی کشور تبدیل شده‌ و عدم توجه کافی و بایسته به ساز و کارهای لازم آنها و عدم هماهنگی تخصص‌های درگیر در این زمینه‌ها؛ گه‌گاه خسارات جبران ناپذیر را پدید آورده است.

اهمیت معدن به عنوان یک حوزه مادر تخصصی و نیاز به بهره‌مندی از دانش عملی و نظری روز جهان برای ایمنی و بهره‌وری لازم از یکسو نیازمند توجه ویژه مسوولین کشوری بوده و از سوی دیگر اهتمام, به روز بودن و قابلیت استفاده از جدیدترین اطلاعات علمی توسط محققین، متخصصین و کارشناسان را می‌طلبد. با توجه به لزوم بهره‌‎گیری از تخصص مکانیک سنگ در پایداری و بهره‌‎برداری هرچه بهتر منابع معدنی، انجمن مکانیک سنگ ایران با درک جایگاه علمی و عملی این تخصص در سطح ملی پویایی مستمر داشته و همواره در معرفی جایگاه محققین و متخصصین این مرز و بوم کوشا بوده است. 

اقدام در تهیه بانک جامع معدن و صنایع معدنی به عنوان شناسنامه ملی معدن و صنایع معدنی ایران گامی مؤثر در ایجاد ارتباط مفید، راحت و سازنده بین دست‌اندرکاران این حرفه و معرفی شایسته توانایی بومی این حوزه به جهانیان می‌باشد.

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید