معادن آذربایجان غربی مشکلاتی چون خام فروشی و نبود بازار مواجه شده اند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ۸۴۷ واحد فرآوری و تبدیلی مواد معدنی در بخش‌های مختلف شن و ماسه، کانی فلزی و غیرفلزی و طلا در سطح استان فعال است.

معادن آذربایجان غربی مشکلاتی چون خام فروشی و نبود بازار مواجه شده اند
1399/07/12 | 15:19:10

غلامرضا بابایی اظهار داشت: ظرفیت تولید این میزان واحد تولیدی، ۹۸ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۶۴۱ تُن است.

وی ادامه داد: برای راه‌اندازی این واحدهای صنایع تبدیلی بیش از ۱۸ هزار و ۳۳۴ میلیارد ریال اعتبار سرمایه‌گذاری شده و این رقم در مقایسه با نرخ ارز امروزی حدود ۱۰ برابر حساب می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: این واحدها برای ۲۲ هزار و ۵۳ نفر از جوانان این استان زمینه اشتغال فراهم کرده است.

بابایی با اشاره به زمینه فعالیت این صنایع تبدیلی، اظهار داشت: شستشو و دانه بندی مصالح سنگی ساختمانی (شن،ماسه،بالاست)، کنسانتره طلا، شن و ماسه شستشو و دانه بندی شده، محصولات بتنی غیرمسلح از بتن معمولی، آجر فشاری، انواع سفال ماشینی (اتوماتیک) و بتن سیال معمولی از زمینه‌های فعالیت واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری مواد معدنی در این استان است.

وی اظهار کرد: یکی از بزرگترین مزیت‌های این استان در بحث توسعه صنایع تبدیلی هم مرز بودن آذربایجان‌غربی با سه کشور خارجی است که می‌تواند امر صادرات را بسیار تسهیل بخشیده و بازار خوبی برای محصولات این واحدهای تولیدی باشد.

بخش معدن و صنایع پایین دستی آن محور توسعه آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود ولی معادن سنگ این استان با مشکلات عدیده‌ای چون خام فروشی و نبود بازار مواجه است.

اعطای تسهیلات با بهره بانکی پایین جهت سرمایه در گردش و همچنین نوسازی ماشین آلات معدنی برای بهبود عملکرد معادن این استان ضروری است.

آذربایجان‌غربی از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است اما هنوز تا بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی راهی طولانی در پیش دارد.

محدوده آذربایجان‌غربی تحت پوشش سه زون از زون های بیست گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل ' اشنویه – خوی'، 'مریوان – مهاباد' و شاهین دژ – ماهنشان' قرار گرفته است.

عمده صنایع آذربایجان‌غربی در بخش صنـایع تبدیلی میوه، مواد غذایی و کانی غیر فلزی متمرکز شده است.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید