ایمیدرو عملیات 1.7 میلیارد دلار طرح جدید بخش معدن و صنایع معدنی را در سال جاری اجرا میکند

مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو در مجمع عمومی عادی سالانه اعلام کرد: عملیات اجرایی ۱.۷ میلیارد دلار طرح جدید در بخش معدن و صنایع معدنی طی امسال شروع می شود.

ایمیدرو عملیات 1.7 میلیارد دلار طرح جدید بخش معدن و صنایع معدنی را در سال جاری اجرا میکند
1399/07/06 | 09:24:54

 

به گزارش ایمیکو به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سمیه خلوصی در مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام (سال مالی منتهی به 29 اسفند 98) با بیان این مطلب گفت:طی امسال، طرح های جدیدی شامل تولید 1.6 آهن اسفنجی در بیجار و یک میلیون تن فولاد در قروه، بلوک 3 پروده 4 طبس، نفلین سینیت سراب و خط نورد 2 فولاد مبارکه و نیز تعدادی پروژه کوچک شروع شده یا در مرحله شروع است.

وی ادامه داد: همچنین تا پایان امسال، امسال 32 طرح در زنجیره فولاد، مس، طلا، زیرساختی و غیره به ارزش 2.2 میلیارد دلار در بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح می شود.

مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو خاطرنشان کرد: میزان اشتغال مستقیم این طرح ها 4100 نفر و غیر مستقیم 15 هزار و 980 نفر است.

 

افتتاح 3.2 میلیارد دلار طرح در سال 98

خلوصی با بیان اینکه این سازمان از سال تاسیس تا پایان سال 98، حدود 20 میلیارد دلار در بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه گذاری کرده است، گفت: از ابتدای سال ۹۲ تا پایان ۹۸، برای 21 هزار و 600 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته، حدود 3.2 میلیارد دلار طرح در این بخش افتتاح شد.

 

افزایش سهم ارزش از صادرات غیرنفتی

مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو با اشاره به نقش بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد گفت: توسعه این بخش به استقلال صنعتی، کاهش وابستگی به نفت و توسعه متوازن کشور (محرومیت زدایی مناطق غیر برخوردار مستعد معدنی) کمک می کند.

وی ادامه داد: قابلیت ارزآوری و توسعه صادرات غیر نفتی، از دیگر مزایای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی است. طی سال 98، صادرات این بخش به 8.5 میلیارد دلار رسید.

 

فاز شناسایی و پی جویی 103 پهنه

خلوصی با بیان اینکه ایمیدرو در 30 استان اکتشاف انجام می دهد، گفت: اکنون 103 پهنه در بیش از 663 هزارکیلومتر مربع گستره کشور عملیات اکتشاف در فازهای شناسایی و پی جویی در حال اجراست.

وی ادامه داد: تاکنون 759 محدوده امیدبخش به مساحت 34 هزار و 95 کیلومتر مربع شناسایی شده است. همچنین، درخواست پروانه اکتشاف برای 281 محدوده به مساحت 29 هزار و 38 کیلومتر مربع انجام شده و بقیه محدوده ها به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها واگذار شده است.

 

هدف 40 میلیارد دلاری ارزش محصولات معدنی و صنایع معدنی

مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو با اشاره به افزایش ارزش افزوده صنعتی و کاهش وابستگی درآمدهای کشور به نفت و ایجاد ثروت با توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، به عنوان یکی دیگر از مزایای بخش معدن و صنایع معدنی گفت: ارزش محصولات معدنی و صنایع معدنی، حدود 26 میلیارد دلار در سال بوده و در صورت تحقق اهداف چشم انداز، به بیش از 40 میلیارد دلار خواهد رسید.

وی ادامه داد: افزایش حضور بخش خصوصی در اقتصاد ملی، از دیگر مزایای مذکور است که از جمله آثار آن، فروش 55 هزار میلیارد تومان در بورس کالا طی5 ماهه امسال (سهم 53 درصدی) است. در حال حاضر، 85 شرکت سهامی عام زنجیره معدن در بورس حضور دارند و سهم 24.9 درصد ارزش بورس اوراق بهادار را در اختیار دارند.

 

چشم انداز ایمیدرو در 1414

خلوصی با اشاره به چشم انداز این سازمان در سال 1414 تصریح کرد: ایمیدرو طی 15 سال آینده، رهبر زنجیره ارزش در حوزه های فلزات آهنی، مس، سرب و روی، پیشتاز زنجیره تأمین در حوزه فلزات غیرآهنی و نیز پیشتاز دانش و فناوری و نوآوری در اکتشاف، استخراج، فرآوری و متالورژی در غرب آسیا و آسیای مرکزی خواهد بود.

وی افزود: اقتصاد معادن و صنایع معدنی بعد از نفت و گاز، به جایگاه دوم تولیدکننده ناخالص ملی (GNP) خواهد رسید و این بخش بستر ساز ثروت افزایی ملی است.

خلوصی با اشاره به پورتفوی طرح های ایمیدرو در سال 98 بیان داشت: از میزان هزینه های توسعه ای انجام شده، حدود 40.7 درصد برای بازپرداخت فاینانس، 19.6 درصد در بخش آلومینیوم و 16 درصد در بخش فولاد بوده است.

وی افزود: همچنین، از هزینه های توسعه ای انجام شده طی سال گذشته، 11 درصد در بخش زیربنا و مناطق ویژه، 8 درصد صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و بقیه بخش ها کمتر از ۲ درصد سهم داشته اند.

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید