خروج فولاد از بورس، مجوز سوء استفاده برای برخی افراد

نادر سلیمانی عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است: خروج فولاد از بورس همان امضای طلایی است که به برخی اجازه سوءاستفاده می‌دهد.

خروج فولاد از بورس، مجوز سوء استفاده برای برخی افراد
1399/07/01 | 11:58:09

 به گزارش ایمیکو به نقل از رفیکو، وزیر راه شهرسازی از دستور رییس دولت برای خروج فولاد از بورس کالا خبر داده است. در واقع فارغ از اینکه اعلام چنین خبری قاعدتا باید از سوی متولیان حوزه صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد در حالی سرپرست فعلی وزارت صمت در این خصوص هیچ‌گونه اطلاع رسانی انجام نداده که  کارشناسان و فعالان صنعت فولاد هرکدام با آوردن دلایل و منطق و آگاه کردن دولت از تبعات این تصمیم در تلاش‌اند تا بحرانی که در دوره دوم دولت روحانی گریبان این فعالان را گرفته است بیش از این تشدید نشود.

 

نادر سلیمانی عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با انتقاد به تصمیم‌گیری غیر کارشناسی دولت به تبعات خروج فولاد از بورس اشاره‌ کرده و می‌گوید: اگر قرار است فولاد از بورس خارج شود در ابتدا باید مکانیسم‌های  قیمت‌گذاری فولاد و محصولات فولادی مشخص شود سپس برنامه‌ریزی کرده و دست به چنین اقدامی بزنند. به گفته وی؛ اگر قیمت‌گذاری‌ها به شکل دولتی یا دستوری باشد نه ‌تنها  امضاها طلایی می‌شوند بلکه رانت نیز در این صنعت ایجاد می‌شود.

 

عضو هیئت ‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که مکانیسم قیمت‌گذاری در بورس بر اساس کشف قیمت است افزود: اگر عرضه‌های فولادی به‌صورت مستمر در بورس انجام و کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا انجام شود ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار پوشش داده می‌شود اما اگر فولاد از بورس خارج شود چون هیچ‌گونه مکانیسم قیمت‌گذاری برای آن تعیین نشده است به‌طور حتم بازار دچار التهاب خواهد شد. سلیمانی با اشاره به این‌که این اقدام اگر جنبه اجرایی به خود بگیرد به‌طور حتم افزایش  قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت اذعان کرد: صنعت فولاد ازجمله مهم‌ترین صنایعی است که بخش قابل‌توجهی از اقتصاد کشور با آن گره خورده است اما با این اتفاقات اخیر نه‌تنها مصرف‌کننده نهایی بلکه تولیدکننده را هم متضرر خواهد شد. وی در ادامه اضافه کرد:  اگر قرار است تصمیم‌گیری صحیحی در راستای بهتر شدن وضعیت صنعت فولاد گرفته شود بهتر است در درجه اول عرضه‌های بورسی را مستمر کرده و کشف قیمت‌ها به‌درستی انجام شود در غیر این صورت با افزایش بی‌رویه ارز و تداوم شیوع کرونا که صنعت فولاد را بیش‌ازپیش دچار مشکل کرده است خروج این صنعت از بورس بدون در نظر گرفتن هیچ‌گونه مکانیسم قیمت‌گذاری، فقط سوداگری در بازار افزایش‌یافته و قیمت‌ها سر به فلک می‌کشند. سلیمانی اضافه کرد: خروج فولاد از بورس فقط منجر به سو استفاده‌های برخی شده و امضای طلایی برای این دسته از افراد محسوب می‌شود.



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید