ظرفیت های معدنی متنوع استان قزوین موجب توسعه اقتصادی در منطقه خواهدشد

توجه به ظرفیت‌های معدنی متنوع و متعدد استان قزوین، می تواند در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها موجب توسعه اقتصادی منطقه شود

ظرفیت های معدنی متنوع استان قزوین موجب توسعه اقتصادی در منطقه خواهدشد
1400/02/04 | 09:53:45

استان قزوین با وجود معادن با پتانسیل و ذخایر بالا، تنوع مواد معدنی و دسترسی به شاهراه‌های ارتباطی کشور، نقش برجسته ای در تامین مواد اولیه معدنی برای بسیاری از واحدهای تولیدی شیشه، کاشی و سرامیک، سیمان و آهک استان‌های مجاور و کشور ایفا می کند.

تقویت این حوزه می تواند به اشتغالزایی و پویایی اقتصاد منطقه کمک بسیار زیادی داشته باشد به عنوان مثال منطقه طارم سفلی قزوین یکی از منابع ارزشمند معدنی در کشور است که پتانسیل های بالایی در زمینه انواع مواد معدنی نظیر سرب، روی و مس دارد.

در فروردین ماه امسال واحد صنایع مس کاتدی این منطقه با ظرفیت تولید سالانه ۱۰ هزار تن مس با سرمایه‌گذاری ۲۶۵ میلیارد تومانی بخش خصوصی به دستور رئیس جمهوری افتتاح شد.

با بهره برداری از این طرح برای ۴۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۲ هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی شد که این موضوع نشانگر اهمیت تقویت حوزه معدن در استان قزوین است.

مناطق دیگر استان از قبیل آوج، بویین زهرا و تاکستان نیز از این ظرفیت ها برخوردار هستند که توجه و اهتمام به آنها نقش موثری در اشتغالزایی و افزایش شاخص های اقتصادی استان و کشور ایفا می کند.

تاکنون ۲۰۰ مجوز بهره برداری از معدن در استان قزوین صادر شده که از این میزان تنها ۵۰ درصد آنها فعال شده است و احیا و فعال سازی معادن استان قزوین می‌تواند به تکمیل زنجیره تولید در استان منتهی شود.

با توجه به این موضوع خبرنگار ایرنا گفت و گویی را با تقی نبئی رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان قزوین ترتیب داده است تا هم از ظرفیت های معدنی استان و هم برنامه های سازمان در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها اطلاع یابد.

استان قزوین در تولید مواد معدنی از چه جایگاهی در سطح کشور برخوردار است؟

استان قزوین با وسعت و جمعیت تقریبی حدود یک درصد مساحت و جمعیت کشور به علت قرارگیری در منطقه ای با توسعه یافتگی صنعتی و عمرانی و به لطف تلاش و همت فعالان و مسوولان عرصه معدن و صنایع معدنی استان، موفق به کسب جایگاه ویژه در بخش معدن کشور شده است.

تولید بیش از ۱۴ میلیون تن ماده معدنی -که بیش از سه درصد تولید معدنی کشور در سال است- و بهره مندی از ۲.۵ میلیارد تن ماده معدنی کشف شده (بیش از ۲ در صد از کل ذخایر کشف شده کشور) از ظرفیت های زنجیره تولید معدن استان است.

قزوین در تولید مواد معدنی سیلیس و خاک صنعتی همواره در جایگاه اول تا سوم کشور قرار داشته و  بخش قابل توجهی از تامین مواد اولیه مذکور را در صنایع مختلف شیشه، کاشی، انواع چینی بهداشتی و مظروف‌ کشور بر عهده دارد.

تولید سالیانه بیش از ۲ میلیون تن شن و ماسه آبرفتی و کوهی با استاندارد روز و تامین نیازهای بخش عمران استان قزوین و بخشی از نیاز استان های گیلان و البرز، جایگاه ممتاز این بخش از معدن استان را به رخ می کشد.

استان قزوین در بخش صنایع معدنی چند درصد از نیاز کشور را تامین می کند و چه جایگاهی در این زمینه دارد؟

در بخش صنایع معدنی، استان قزوین با تولید بیش از ۲۵ درصد کاشی کشور، رتبه دوم کشور، در تولید شیشه جام و فلوت کشور نیز رتبه دوم و در تولید شیشه دارویی و شیشه مظروف کشور رتبه اول را دارد که این جایگاه ارزشمند مرهون غنا و فعالیت معادن خاک صنعتی و سیلیس است.

کارخانجات سیمان در اطراف استان، نظیر سیمان خزر، سیمان هگمتان، سیمان ساوه، سیمان آبیک و سیمان خدابنده بخش قابل توجهی از مواد اولیه مرغوب و مکمل خود اعم از سنگ آهک، سنگ گچ، سنگ آهن و پوزولان خود را از معادن استان قزوین تامین می کنند.

طی دهه گذشته، استان قزوین با تحقق اکتشافات جدید و احیای معادن متروکه، در تولید سنگ آهن مگنتیتی و کنستانتره آن با عیار صادراتی، سنگ سرب و روی و کنستانتره سولفیدی آنها و نیز تولید مس کاتد جایگاه ویژه ای در تولید سنگ آهن و فلزات پایه پیدا کرده است.

تکمیل زنجیره تولید سنگ مس اکسیده و تولید مس کاتد با ظرفیت ۱۰ هزار تن در سال در مجتمع مس طارم گواه رشد جدی شاخص تولید فلزات پایه در استان است.

با توجه به این ظرفیت ها، برنامه های سازمان نظام مهندسی استان در سال ۱۴۰۰ در راستای تحقق شعار سال چیست؟

سازمان نظام مهندسی معدن استان در سالی که تحت عنوان " تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" نامگذاری شده، در جهت تحقق اهداف این شعار، برنامه های موثری را پیش بینی و اجرایی خواهد کرد.

در راستای افزایش بهره وری واحدهای تولیدی معادن و صنایع معدنی، پشتیبانی فنی و مهندسی از طرح ها و پروژه های معدنی اعم از اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی از طریق آموزش کیفی اعضا و نظارت فنی بر عملکرد آنها در همه زمینه های طراحی و اجرای پروژه ها بیش از سال های قبل در صدر برنامه ها گنجانده شده است به نحوی که آموزش های کاربردی و به روز با تاکید بر آموزش عملی مورد توجه قرار دارد.

کاهش بروکراسی امور داخلی سازمان و انجام بهینه با صرف حداقل زمان امور درخواستی ارباب رجوع از دیگر برنامه های ما در سال جاری است که با استفاده از توان نیروی مدیریتی و کارشناسی سازمان و ابزارهای هوشمند سازمانی محقق خواهد شد.

همچنین کمک و مشارکت به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در اجرای بهینه برنامه های مربوط به تحقق شعار سال به ویژه در احصای موانع و چالش های پیش روی تولید و پیشنهاد راهکارهای موثر در مانع زدایی از آنها در دستور کار قرار دارد.

ارائه خدمات مشاوره فنی و اقتصادی به فعالان و علاقه مندان به فعالیت در بخش معدن و تشویق به سرمایه گذاری در طرح های با توجیه فنی و اقتصادی، برگزاری سمینارها و نشست های تخصصی و نیز نمایشگاه های دستاوردها و فناوری های نوین بخش معدن و برنامه ریزی و اجرای چند طرح فرهنگی و آموزشی در جهت ارتقای فرهنگ معدنکاری و کمک به تقویت امنیت سرمایه گذاری در این حوزه مورد توجه ما است.

همچنین مطالعه فرصت های سرمایه گذاری بخش معدن و صنایع معدنی استان و تهیه بسته های سرمایه گذاری جهت ارائه به علاقه مندان و متقاضیان سرمایه گذاری های مولد و پایدار در این حوزه در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها اجرایی خواهند شد.

منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید