پیام دکتر جعفر سرقینی

پیام معاون سابق امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به جامع معدن و صنایع معدنی ایران

پیام دکتر جعفر سرقینی
1399/07/16 | 16:30:06

شناخت فرصت‏ها و توانمندی‏های بومی و استفاده بهینه از آنها، زمینه‏ساز استقلال و خودکفایی مردم هر کشور است. راه‌‎اندازی و گسترش صنایع معدنی گوناگون نیازمند تامین مواد اولیه‌‎است که از اکتشاف، استخراج و بهره‌‎برداری از منابع معدنی خدادادی و تجدید ناپذیر بدست می‌‎آید.

وجود بیش از 50 میلیارد تن ذخایر شناسایی شده معدنی ( با عنایت به رتبه اول ایران از نظر ذخایر معدنی در خاورمیانه) جذابیت بالایی را برای سرمایه‏گذاری‏های خارجی در بخش معدن کشور ایجاد کرده است.

تحقق اقتصاد مقاومتی جز با تکیه بر دانش ملی و بهره‏مندی هرچه بیشتر از ذخایر معدنی کشور ممکن نیست. دولت می‏تواند با استفاده بهینه از تشکل‏ها و انجمن‏ها و تقویت حاکمیت، مدیریت و نظارت در بخش معدن، مزیت‏های نسبی کشور را در راستای برنامه‏های توسعه‏ای ارتقا بخشد. در این رابطه جمع‏آوری و به روز آوری اطلاعات و آمار بخش معدن و صنایع وابسته در کنار بررسی چگونگی سرمایه‏گذاری خارجی در این حوزه، زمینه را برای بهبود سیاست‏های کلان معدنی در کشور جهت جذب سرمایه‏گذاری شرکت‏های معدنی بزرگ خارجی فراهم خواهد نمود. دولت همچنین می‌‎تواند با ایجاد فرصت جهت توسعه و شکوفایی معادن و صنایع معدنی، امکان انتقال تکنولوژی های نوین و دانش تخصصی را برای بومی سازی آنها فراهم نماید.

توجه مناسب به توسعه بخش خصوصی، ثبات قوانین و مقررات، جهت‏گیری توسعه‏ای با نگاه صادراتی با رعایت افزایش ارزش افزوده در فرآورده‏ها و حل مشکلات قانونی، مقررات حمایتی و بوروکراسی‌‎های غیر ضروری، از دیگر وظایف دولت در این حوزه است.

توجه به وجود ذخایر معدنی در نقاط مختلف کشور، خصوصاً در مناطق کمتر توسعه یافته با اشتغال‏زایی مستقیم درخور و همچنین ایجاد اشتغال غیر مستقیم، از جمله پتانسیل‏های بخش معدن و صنایع معدنی است که توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در اقصی نقاط کشور با آنها آمیخته است.

از جمله نیاز‏های اساسی جهت تبیین سیاست‏های توسعه‏ای و تصمیم‏سازی‏های صحیح و اجرایی در بخش معدن، آگاهی صحیح از اطلاعات پایه آن می‌‎باشد. واضح است که این اطلاعات علاوه بر یاری تصمیم‏سازان و تصمیم‏گیران، بازویی قوی برای بخش‏ خصوصی خواهد بود.

انتشار ویرایش جدید بانک جامع معدن و صنایع معدنی که با همت خانه معدن ایران میسر شده است، از جمله فعالیت های شایسته ای است که می‏تواند زمینه مناسبی را برای شناخت فرصت‏ها و تهدیدها فراهم کند، امر که پیوستگی و انتشار به موقع از جمله ویژگی های برجسته آن است.

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید