۷۴ شرکت زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی در بورس

بررسی عملکرد ۷۴ شرکت زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی در بورس اوراق بهادار تهران در ماه شهریور ماه ۹۹ گویای جهش ۹۵.۳ درصدی سالانه و ۳۵ درصد نسبت به مرداد ماه امسال دارد.

۷۴ شرکت زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی در بورس
1399/07/12 | 13:13:50

برپایه جداول آماری بورس نشان می‌دهد، جمع عملکرد شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی در ۶ ماهه نخست امسال رشد ۵۰.۳ درصد را ثبت کرد.

برپایه این بررسی، در مجموع ۳۵ درصد کل فروش شرکت‌های تولیدی بورس تهران مربوط به حوزه معدن وصنایع معدنی است که مرتبط با رشد تولیدات این شرکت‌ها و تقویت بازار و رشد ارزش دلار است.

این بررسی نشان می‌دهد که فولاد مبارکه ( اصفهان) در شهریور رشد فروش ۵۱ درصدی داشت، شرکت ملی صنایع مس ایران با ۱۶۹ درصد، فولاد خوزستان با ۴۳ درصد و گل گهر با ۹۸ درصد بزرگترین شرکتهای این حوزه از لحاظ فروش محسوب می‌شوند.

دستاورد ۶ ماهه شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی

شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی در ۶ ماهه نخست امسال رشد فروش خود را ثبت کردند، بگونه‌ای که فولاد مبارکه ۳۷ درصد، شرکت ملی صنایع مس ایران به رقم ۶۲ درصد رسید و فولاد خوزستان نیز به سطح ۴۱ درصد تکیه زد.

گل گهر با ۵۹ و ذوب آهن با ۸۹ درصد نیز در دوره این گزارش ارقام رشد دو رقمی فروش خود را ثبت کردند.

ضمن اینکه مادکتو استیل کرد در شهریور ماه رقم 6 هزار و 308 درصد رشد فروش داشت و در 6 ماهه نیز بالغ بر سه هزار و 701 درصد را نشان داد.

علاوه براین سیمان آرتا اردبیل هم با رشد سه رقمی در 6 ماهه رقم 997 درصد را به ثبت رساند. 

 ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در پنج ماهه

 ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در پنج ماهه نخست امسال به رقم دو میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار رسید که از این رقم بیش از ۵۰ درصد سهم زنجیره فولاد و تولیدات فولادی مرتبط است.

برپایه اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران حجم تجارت خارجی کشور در پنج ماهه نخست امسال به ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید که  در این مدت ۵۲ میلیون تن انواع کالا صادر شد. 

آمارهای مورد بررسی نشان می‌دهد در پنج ماهه امسال بیش از سه میلیون تن زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط به ارزش افزون بر یک میلیارد و ۱۱۸ میلیون دلار به بازارهای هدف، صادر شد. 

حجم صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در دوره این گزارش به رقم بیش از ۱۵ میلیون و ۶۹۹ هزار تن رسید که در سرفصل «سایر معدن وصنایع معدنی» با رقم سه میلیون و ۴۶۶ هزار تن بیشترین حجم را به خود اختصاص داد.

همچنین با توجه به شرایط تحریم و بحران کرونا، افت ارزش صادرات در دوره این گزارش دور از انتظار نیست، اما در زمینه زنجیره آلومینیوم و محصولات آن، شرایط متفاوت رقم خورد با صدور ۳۹.۲ هزار تن به ارزش ۶۳.۵ میلیون دلار محقق شد که از نظر وزن و ارزش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۷۴ و ۴۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

آمار ۶ ماهه تجارت خارجی 

براساس آمار گمرک ایران، مبادلات تجاری ۶ ماهه نخست امسال با طرف های خارجی به وزن ۶۲ میلیون و ۸۴۲ هزار تن و به ارزش ۳۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار رسید.

سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید) بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت بالغ بر ۴۶ میلیون و ۳۱۸ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار بود که بنزین همچنان در صدر کالاهای صادراتی کشور در نیمه نخست امسال قرار دارد  و پلی‌اتیلن، گرید فیلم، متانول و اوره بعد از بنزین چهار قلم نخست کالای صادراتی کشور بودند.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید